Vedteamets användarvillkor

Vedteamet följer tillämplig tvingande lagstiftning, ARN:s praxis och god sed.

1. PRISER OCH BETALNING

1.1 Prissättning och betalningsvillkor

  • Alla priser på www.vedteamet.se anges inklusive moms med aktuell mervärdesskatt specificerad på fakturan/kontantnotan.
  • Priser är dagsaktuella vid beställningstillfället.
  • Om ett pris är uppenbart felaktigt och konsumenten insåg eller skäligen borde ha insett detta, gäller inte det felaktiga priset. 
  • Kampanjer/rabatter som lanseras efter orderläggning och innan leverans kan ej tillgodoräknas.

1.2 Betalningsalternativ (ytterligare information längst ner i texten)

  • Kortbetalning
  • Faktura (företagskunder)
  • Klarna avbetalning

Vi använder 3D Secure (BankID/engångskod) för att förhindra bedrägerier.

2. LEVERANSVILLKOR

2.1 Leveranstider per produkttyp

  • Leveranstid ved: 7–14 arbetsdagar efter orderbekräftelse.
  • Leveranstid pellets: 7–14 arbetsdagar efter orderbekräftelse.

2.2 Leveransprocess

Orderbekräftelse skickas via mail efter beställning. Sändningsnummer skickas tidigast 10 dagar eller senast 2 dagar innan leverans. Preliminärt leveransdatum finns på bifogad följesedel.

Viktigt om leveranstider:

  • Alla leveranser sker utan kvittens för säkerhet och snabbare transit.
  • Ingen telefonavisering finns som tillval.
  • Alla leveranser fotograferas av chauffören vid avlastning om leverans ej mottas av mottagaren.

2.3 Fraktkostnader

Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer och redovisas i kassan innan du slutför köpet.

2.4 Fraktvillkor

Vi levererar inom Sverige. Fraktkostnad tillkommer och beror på vikt och storlek. Den visas tydligt innan du bekräftar köpet.

2.5 Leveransspecifikationer

Hemleverans:

  • Leverans till tomtgräns/port i markplan.
  • Ingen kvittens krävs.
  • Fotodokumentation vid avlastning om leverans ej mottas av mottagaren.

Adressändringar – kostnader:

  • Efter skapad fraktsedel: 195:- per kolli
  • Efter avsänd leverans men före terminal: 795:- per kolli
  • Efter påbörjad utleverans: 1390:- per kolli
  • Leveranstiden ökar automatiskt med minst 36 timmar
  • Skador pga försenad leverans är utanför Vedteamets ansvar

Leverans till öar:

  • Endast till öar med broförbindelse eller anslutning till Trafikverkets färjetrafik
  • Övriga öar: Leverans till närmaste terminal på fastlandet.
  • Specialemballage kan krävas för viss färjetrafik.

2.6 Önskade datum för leverans

  • Efter genomförd beställning kan konsumenten framföra önskemål om specifikt leveransdatum. Vedteamet kan dock inte garantera leverans på det önskade datumet men strävar efter att tillmötesgå önskemålet i den mån det är möjligt.
  • Ingen kompensation utgår om leverans inte kan ske på det önskade datumet. Preliminärt leveransdatum framgår av leveransbekräftelsen. Om önskat datum inte kan matchas sker ingen särskild avisering utöver denna bekräftelse.

2.7 Information vid försening
Vid leveransförsening informeras konsumenten snarast om förseningen, om möjligt med angivande av anledning, samt med ny beräknad leveranstidpunkt.

Om leveransen är försenad kan konsumenten, i enlighet med konsumentköplagen, göra gällande följande påföljder:

  • Hålla inne betalningen tills varan levereras.
  • Kräva fullgörelse.
  • Häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för konsumenten, eller om konsumenten före avtalets ingående meddelat att leverans vid viss tidpunkt är avgörande för köpet.
  • Kräva skadestånd för den skada som dröjsmålet medfört.

Vid leveransförseningar ansvarar Vedteamet för de skyldigheter som följer av konsumentköplagen. Konsumenten kan i vissa fall häva köpet och kräva ersättning på grund av förseningen.

Om konsumenten inte i rätt tid hämtar eller tar emot en vara som hålls tillgänglig för konsumentens räkning, och varan därefter försämras, svarar Vedteamet för försämringen endast om den inte enbart beror på varans egen beskaffenhet.

4. REKLAMATIONSRÄTT

4.1 Generella regler för reklamation

  • Konsumenten har rätt att reklamera en vara vid fel eller vid dröjsmål i leverans.
  • Reklamation ska ske inom skälig tid efter det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
  • Reklamation som görs inom två (2) månader efter att felet upptäckts anses alltid ha skett i rätt tid.
  • Reklamation kan göras upp till tre (3) år från varans avlämnande. Om felet upptäcks vid utgången av treårsfristen har konsumenten ytterligare två (2) månader på sig att framställa krav.

4.2 Påföljder vid reklamation

Konsumenten kan vid godkänd reklamation göra gällande påföljder såsom avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning av köpet samt skadestånd i enlighet med gällande konsumentlagstiftning.

4.3 Kontaktuppgifter och returadress

Reklamation ska ske skriftligen till: ronnie.wegerstedt@gmail.com samt skickas till: Silverhöjden 103, 772 94 Grängesberg.

Ordernummer samt en beskrivning av felet ska alltid anges.

4.4 Kostnader för returfrakt

  • Vid godkänd reklamation står Vedteamet för returfrakten.
  • Vid icke-godkänd reklamation kan konsumenten bli ersättningsskyldig för returfrakt samt skäliga kostnader för undersökning av varan.

4.5 Ansvar för transportskador

Vedteamet ansvarar för varan fram till dess att den levererats till konsumenten.
Om skada på varan uppstår under transporten har konsumenten samma rättigheter som vid annan reklamation.

4.6 Anmälan av transportskada

Konsumenten ska anmäla transportskador direkt till Vedteamet, skriftligen via ronnie.wegerstedt@gmail.com.
Ordernummer samt en beskrivning av skadan ska alltid anges.
För att underlätta hanteringen kan konsumenten om möjligt be transportören dokumentera skadan vid leveranstillfället.

4.7 Påföljder vid transportskada

Konsumenten kan vid godkänd reklamation av transportskada göra gällande påföljder såsom avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning av köpet samt skadestånd i enlighet med gällande konsumentlagstiftning.

4.8 Kostnader för returfrakt

Vid godkänd reklamation av transportskada står Vedteamet för returfrakten.
Vid icke-godkänd reklamation kan konsumenten bli ersättningsskyldig för returfrakt samt skäliga kostnader för undersökning av varan.

5. ÅNGERRÄTT
5.1 Tidsfrist för ångerrätten

  • Enligt distansavtalslagen har konsumenten rätt att ångra sitt köp inom fjorton (14) dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten tar emot varan.
  • Vid köp som omfattar flera varor löper ångerfristen från den dag konsumenten tar emot den sista varan.
  • Vid köp av en vara som består av flera delar löper ångerfristen från den dag konsumenten tar emot den sista delen. 

5.2 Utövande av ångerrätten

För att utöva ångerrätten ska konsumenten kontakta Vedteamet via någon av följande:

E-post: ronnie.wegerstedt@gmail.com

Telefon: 070-216 62 61

Postadress: Silverhöjden 103, 772 94 Grängesberg

Ångermeddelandet ska lämnas inom ångerfristen. Konsumenten ska därefter, utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) dagar från den dag ångermeddelandet lämnats, returnera varan till den returadress som meddelas av Vedteamet.

5.3 Returfrakt

Konsumenten står för kostnaden för returfrakt, om inte annat särskilt avtalats. För varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan returneras med vanlig post (t.ex. skrymmande varor) kan särskilda kostnader tillkomma.

5.4 Värdeminskningsavdrag

Vid utövande av ångerrätten har Vedteamet rätt att göra ett värdeminskningsavdrag motsvarande den minskning i varans värde som beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

5.5 Återbetalning

  • Återbetalning, inkl. ursprunglig frakt och annan ersättning enligt lag, ska vid utövad ångerrätt ske utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) dagar från den dag Vedteamet mottog konsumentens ångermeddelande.
  • Vedteamet kan dock avvakta med återbetalningen tills det första av följande inträffar: (i) att varan kommit åter, eller (ii) att konsumenten lämnat bevis på att varan har returnerats (t.ex. inlämningskvitto från transportör).
  • Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen, om inte annat särskilt överenskommits mellan parterna.
  • Vid godkänd reklamation ska återbetalning ske utan onödigt dröjsmål och senast inom fjorton (14) dagar från den dag reklamationen godkändes. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat särskilt överenskommits.
  • Vedteamet återbetalar även ursprunglig frakt och ev. ersättning enligt lag.

5.6 Ångerblankett
Konsumenten har möjlighet att använda Konsumentverkets standardformulär för utövande av ångerrätt, vilket finns tillgängligt här.

6. AVBOKNING

6.1 Generella regler

  • Konsumenten har rätt till kostnadsfri avbokning inom tjugofyra (24) timmar från beställningstillfället.
  • Avbokning ska ske skriftligen till ronnie.wegerstedt@gmail.com
    och ordernummer ska alltid anges.
  • Avbokningen blir giltig först efter bekräftelse från Vedteamet.
  • Avbokning kan endast hanteras under kontorstid, måndag–fredag kl. 08.00–17.00.

6.2 Särskilda avbokningsfall

  • Vid leveransförsening som överstiger två (2) veckor från avtalad leveranstid har konsumenten rätt till kostnadsfri avbokning.
  • Efter avisering om leverans är avbokning inte möjlig.

7. FORCE MAJEURE OCH SÄRSKILDA FÖRBEHÅLL
7.1 Force majeure
Vedteamet är skyldigt att leverera enligt avtal. Vid dröjsmål har konsumenten rätt att göra gällande påföljder enligt konsumentköplagen, såsom att hålla inne betalningen, kräva fullgörelse eller häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för konsumenten.

Konsumenten har dock inte rätt till skadestånd för dröjsmål, om Vedteamet kan visa att förseningen beror på ett hinder utanför vår kontroll som vi skäligen inte kunde förutse vid köpet och vars följder vi inte heller rimligen kunde undvika eller övervinna. Exempel på sådana hinder inkluderar:

  • Naturkatastrofer, extrema väderförhållanden eller brand,
  • Krig, strejk, lockout eller andra arbetskonflikter,
  • Epidemier, pandemier eller myndighetsbeslut,
  • Tekniska störningar i kommunikation, transport eller elförsörjning,
  • Andra extraordinära händelser utanför Vedteamets kontroll.

7.2 Avbeställningsrätt för Vedteamet
Vedteamet förbehåller sig rätten att annullera en beställning om:

  • Uppenbart felaktiga prisuppgifter eller uppenbara skrivfel föreligger,
  • Konsumenten inte bedöms kunna fullfölja sin betalning (efter t.ex. kreditkontroll).

7.3 Ansvarsbegränsning
Vedteamet ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador som uppstår på grund av förseningar eller brister i leverans. Vårt ansvar är alltid begränsat till det belopp som konsumenten betalat för den aktuella beställningen.

8. ALTERNATIV TVISTLÖSNING

8.1 Eventuell tvist mellan konsumenten och Vedteamet kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller via European Commission Online Dispute Resolution (”EU ODR”).

ARN:s post- och webbadress: 
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se

EU-kommissionens onlineplattform: 
http://ec.europa.eu/odr.

9. GDPR OCH PERSONUPPGIFTER

9.1 Hantering av personuppgifter
Vedteamet behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Personuppgifterna används för följande ändamål:

  • Administrativa uppgifter
  • Viktig kundinformation
  • Orderhantering
  • Leveranser
  • Kvalitetsuppföljning

Uppgifter delas inte med tredje part, förutom i de fall det krävs för kvalitetsuppföljning eller för att uppfylla lagliga skyldigheter.

9.2 Kundrättigheter
Som konsument har du följande rättigheter enligt GDPR:

  • Rätt till registerutdrag/tillgång – rätt att begära ut vilka uppgifter som lagras och hur de behandlas.
  • Rätt till rättelse – rätt att få felaktiga eller ofullständiga uppgifter korrigerade.
  • Rätt till radering – rätt att begära att personuppgifter raderas, under förutsättning att det inte finns laglig grund för fortsatt behandling.
  • Rätt till begränsning – rätt att begära att behandlingen av uppgifter begränsas i vissa situationer.
  • Rätt att göra invändningar – rätt att invända mot behandling som sker med stöd av berättigat intresse eller för direktmarknadsföringsändamål.
  • Rätt till dataportabilitet – rätt att få ut de uppgifter du lämnat i ett strukturerat, maskinläsbart format och överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig.
  • Rätt att återkalla samtycke – om behandlingen baseras på samtycke, kan detta återkallas när som helst.
  • Rätt att inge klagomål – rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att dina uppgifter behandlas i strid med regelverket.
  • Vedteamet bekräftar mottagande inom 48 timmar, fullständigt svar inom 30 dagar.

Begäran om att utöva ovanstående rättigheter ska ske skriftligen till ronnie.wegerstedt@gmail.com.

9.3 Åldersgräns
För att ingå avtal på Vedteamets webbplats måste konsumenten ha fyllt 18 år. Minderåriga kan endast ingå avtal med giltigt samtycke från vårdnadshavare.

10. KONTAKTINFORMATION

Företagsuppgifter

  • Ronnie Wegerstedt
  • RWs Ved & Frakt AB
  • Organisationsnummer: 556731-7671

Kundservice

  • Telefon: 070-216 62 61
  • E-post: ronnie.wegerstedt@gmail.com
  • Adress: Silverhöjden 103, 772 94 Grängesberg
  • Öppettider: Vardagar 8–17, Fredagar 8-12. Helger stängt.
  • Vi besvarar frågor om beställning/köp/reklamation/ångerrätt inom 48 timmar, helgfria vardagar.

Betalning

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

  • Kortbetalning (Visa, Mastercard m.fl.)

  • Klarna Checkout – välj mellan kort, direktbetalning, faktura eller delbetalning.

  • Företagskunder: Beställning mot 30 dagars faktura efter kreditgodkännande.

Vid betalning med kort eller direktbetalning dras beloppet i samband med köpet.
För betalning via Klarna gäller Klarnas egna villkor som visas i kassan.
Vid köp mot faktura till företag gäller betalningsvillkor 30 dagar netto från fakturadatum. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen samt påminnelseavgift enligt gällande regler.

All betalningsinformation hanteras krypterat och säkert. Kortuppgifter lagras inte hos oss utan behandlas av betaltjänstleverantören (Klarna och WooCommerce Payments).